تحصیل در آلمان

آلمان کشوری است واقع در قلب اروپای غربی که در رده کشورهایی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و در این راستا نیاز آن به نیروی کار متخصص سبب شده است که توجه افراد زیادی برای مهاجرت به آلمان جلب شود و در سال‌های اخیر افراد زیادی از طرق مختلف به این کشور مهاجرت نموده‌اند. گفتنی است که مهاجرت از طریق تحصیل، یکی از محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان است.

Immiex image

از دیگر مزایای مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان، سطح علمی بالا و بهره مند شدن از دانشگاه‌های دولتی رایگان این کشور می‌باشد. البته برای ورود به دانشگاه‌های دولتی آلمان باید در آزمون ورودی این دانشگاه‌ها مورد قبول واقع شوید. این موضوع به این خاطر است که رشته‌های رایگان به زبان آلمانی ارائه می‌شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین الزامات تحصیل رایگان در کشور آلمان ارائه مدرک زبان آلمانی است. برای پذیرش در دانشگاه‌های دولتی که به صورت رایگان می‌باشد ، باید مدرک زبان آلمانی C1 ارائه دهید. تحصیل در مقاطع مختلف آلمان در دانشگاه‌ها در 3 مقطع امکان پذیر است، که هر کدام از این مقاطع به ترتیب در ادامه با شما همراه هستیم.

مقطع کارشناسی، اولین مقطع دانشگاهی در آلمان است. دانشجویان می‌توانند این مقطع را در حداکثر 4 سال به پایان برسانند. همچنین پس از این مقطع دانشجویان می‌توانند به کار حرفه‌ای خود بپردازند یا اگر قصد ادامه تحصیل دارند، می‌توانند برای مقطع فوق لیسانس اقدام نمایند. برای اخذ پذیرش در مقطع لیسانس کشور آلمان شما علاوه بر قبولی در دانشگاه‌های مورد تأیید مراجع کشور آلمان در ایران، می بایست گواهی پایان دوره مقاطع 12 ساله اولیه را داشته باشد. البته بسته به دوره‌ای که در آن ثبت نام می‌کنید، تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی نیز دارای اهمیت می‌باشد و با ارائه مدارک معتبر بین‌المللی می‌توانید مهارت خود را در زبان اثبات نمایید. همانطور که مشخص است دانشگاه‌های آلمان رشته‌های دوره کارشناسی متنوعی دارند و تقریباً هر رشته‌ایی که با رشته مورد هدف و دلخواه شما مطابقت داشته باشد را می‌توان در دانشگاه‌های کشور آلمان تحصیل کرد.
*علوم مهندسی مکانیک، علوم کامپیوتر، زیست شناسی و اقتصاد ازجمله محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های آلمان می‌باشند.

بعد از اتمام مقطع کارشناسی، می‌توان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان را شروع کرد شایان ذکر است دوره کارشناسی در بازه زمانی 2 سال به طول می‌انجامد . تعداد زیادی از دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. آلمان از جمله کشورهایی است که از بیشترین دانشگاه‌ها با رنک جهانی برخوردار است و تحصیل در این دانشگاه‌ها تقریباً بدون نیاز به پرداخت شهریه می‌باشد.این عوامل سبب شده است که افراد زیادی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، کشور آلمان را انتخاب نمایند. مهم‌ترین مدرکی که در زمان پذیرش تحصیلی برای کارشناسی ارشد باید ارائه دهید، مدرک کارشناسی شما می‌باشد که باید در آلمان دارای اعتبار باشد. سایر مدارک بسته به دانشگاه انتخابی متفاوت می‌باشد.

تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به طور معمول بین 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد. برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشجویان باید ابتدا یک استاد راهنمای مناسب بیابند و از طریق مکاتبه با استاد راهنما منتخب، نظر استاد را برای راهنمایی موضوع دوره دکتری خود جلب نمایند. مهم‌ترین نیازمندی برای پذیرش در مقطع دکتری ارائه مدرک فوق لیسانس معتبر در کشور آلمان می‌باشد.
* از دیگر الزامات اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی است . از ویژگی‌های چشم‌گیری که می‌توان اشاره نمود تحصیل در مقطع دکتری در آلمان رایگان می‌باشد و شما ملزم به پرداخت شهریه نمی‌باشید.