ثبت موقت اختراع در کشور آمریکا

Immiex image

اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده (United States Patent and Trademark Office)  به شکل مخفف: PTO یا USPTO  یکی از آژانس‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا است که در زمینه صدور گواهی ثبت اختراع برای مخترعین، ثبت علامت تجاری برای محصولات، ثبت طرح صنعتی و شناسایی و اعتبار بخشیدن به مالکیت فکری فعالیت می‌کند و در سال 1790 میلادی تاسیس شده است. این اداره بیش از 10 میلیون پتنت تا سال 2016 ثبت نموده است.

انواع روش های ثبت در آمریکا

Utility Patent (پتنت کاربردی)
  • Non-Provisional Patent (ثبت دائمی اختراع)

پتنت‌های کاربردی توسط افرادی که فرآیندهای کاربردی و جدید، ماشین‌، محتویات و مطالبی در خصوص تولید، ترکیباتی از مواد و یا هرگونه بهبود و ارتقای کیفی موثر و مفید را ابداع می‌کنند درخواست می‌شوند. بیشترین تعداد پتنت‌ها در کشور آمریکا در این دسته ثبت می‌شوند. این نوع ثبت به صورت دائمی می باشد و تقریباً در حدود 2 سال یا کمی بیشتر به طول می انجامد.

  • Provisional Patent (ثبت موقت اختراع)

ثبت اختراع موقت (Provisional Patent) در آمریکا به مخترع فرصت می دهد حق تقدم اختراع خود را با هزینه کمی برای مدت یکسال حفظ کند. در این مدت مخترع میتواند بدون نگرانی اختراع خود را بازاریابی و کارهای ثبت طولانی مدت آن را انجام دهد. در صورتی که ارزش اختراع تایید شد مخترع میتواند پیش از پایان یکسال مهلت نسبت به ثبت طولانی مدت آن (Patent Utility) در آمریکا و همچنین در کشورهای دیگر اقدام کند.

  • Design Patent (پتنت طراحی)

پتنت‌های طراحی توسط افرادی که طراحی جدید، پایه‌ای و یا زینتی را در خصوص مطالب مرتبط با ساخت و تولید، ابداع می‌کنند قابل درخواست هستند.

  • Plant Patent (پتنت مرتبط با گیاهان)

این نوع پتنت به افرادی که بازتولید هرگونه متمایز، متفاوت و جدیدی را از گیاهان ابداع می‌کنند تعلق خواهد گرفت.

آماده شدن برای درخواست

پس از تعیین نوع پتنت مورد نیاز می‌توانید سیاست‌های مرتبط با درخواست خود و نیاز به سرویس‌های حرفه‌ای و قانونی را مدنظر قرار دهید. درخواست حق ثبت اختراع معمولا با هزینه‌ای پایه‌ای همراه خواهد بود و هزینه‌های اضافی مانند هزینه جستجو، هزینه آزمایش و مخارج دیگر نیز ممکن است بسته به نوع درخواست شما، به این هزینه اصلی اضافه شوند. در وب‌سایت ویژه ثبت حق اختراع و علامت تجاری می‌توانید تقریبی از زمان مورد نیاز تا دریافت تاییدیه پتنت را با استفاده از ابزار موجود در این وب‌سایت، بدست آورید. در این قسمت باید مشخص کنید که آیا به حفاظت از محصول ابداعی شما در قالب بین‌المللی نیاز هست یا خیر؟! همچنین باید مشخص کنید که آیا به دنبال دریافت پتنتی موقت و مشروط هستید یا به پتنتی دائمی نیاز دارید؟!

مراحل بررسی و آزمایش

در صورتی که درخواست شما کامل نباشد، توسط نامه‌ای رسمی از UPSTO که از آن با عنوان Office Action یاد می‌شود، در جریان این موضوع قرارخواهید گرفت. زمان مشخصی به‌ منظور تکمیل درخواست و نواقص اعلام شده برای شما در نظر گرفته خواهد شد. در صورت عدم تکمیل موارد مورد نیاز در بازه زمانی مشخص شده، درخواست شما برگشت خواهد خورد. پس از تایید کامل بودن درخواست، مراحل بررسی آغاز خواهند شد. در صورتی که در مراحل بررسی، درخواست شما شرایط لازم را نداشته باشند، دلایل مربوطه شرح داده خواهند شد و شانس اصلاح و یا دفاع در برابر این دلایل به شما داده خواهد شد و در صورتی که ظرف مدت زمان مشخص، به این دلایل پاسخ ندهید، درخواست شما پذیرفته نخواهد شد. در صورتی که درخواست شما برای دو مرتبه پذیرفته نشود می‌توانید این تصمیم را در دادگاه مربوط به ثبت اختراع، به رای بگذارید.

دریافت تاییدیه

در صورتی که در طول مراحل بررسی مشخص شود که درخواست شما با شرایط مورد نیاز، مطابقت دارد، اطلاعیه‌ای در خصوص هزینه‌هایی شامل نشر و چاپ به شما ارائه خواهند شد. پس از پرداخت هزینه‌ها، شماره پتنت و تاریخ انتشار برای درخواست شما ثبت شده و نهایتاً پتنت شما به همراه ارجاع به پتنت‌های قبلی، نام مخترع، توضیحات و موارد مورد ادعا به شما ارسال خواهد شد.

نگهداری از پتنت

هزینه‌های نگهداری در قالب طرح‌های چهار، هشت و دوازده ساله (از زمان تاریخ انتشار) برای پتنت شما درنظر گرفته می‌شوند. در صورتی که این هزینه و یا جریمه‌های مربوطه به موقع پرداخت نشوند، پتنت منقضی خواهد شد.

اختراع هنریست خلاقانه و غیر خطی.